Лаза Костић, Међу јавом и мед сном

И  у животу, и у поезији Костић је стално одступао од свакодневног и уобичајеног. Важио је као пример бизарног, ексцентричног, разбарушеног романтичара који у свему што ради хоће да буде другачији од осталих, издвојен, оригиналан. У томе су једни видели генијалност, а други шарлатанство. Међутим, тај песнички фантаста био је најобразованији међу песницима романтичарског круга и један од најученијих наших људи 19. века. Иако, по времену у коме се јавио, припада романтизму, он је више од осталих песника свог доба необичан стваралац који својим делом наговештава нове токове српске поезије на размеђи два века.

Нема песника који се није над белином папира замислио и почео потрагу за извором песме. Управо то мучи Костића у његовој програмској песми „Међу јавом и мед сном“.

Први видљиви садрај ове песме  дат је у директном обраћању песника своме срцу, које као реч губи своје право значење, јер песник не мисли на орган, већ је срце метафорички исказ невидљивог и неухватљивог у песнику, оног одакле долази надахнуће и емоције. Срце је у том смислу средиште психичког живота, душе, јер у народу се каже: срце ме боли, срце ми пати, воли свим својим срцем, срце си ми ранила… Зато се песник на њега и љути, јер је оно главни мотив – узрок сукоба ( у песнику) између сна и јаве.

 У наредној строфи он уводни, али и главни мотив даље развија и продубљује. Кад за срце каже да је к`о плетиља стара (метафора) песник мисли на Одисејеву жену Пенелопу, која је много година (20) одбијала просце, чекајући да јој се супруг врати, а под изговором да ће се удати кад свом свекру Леарту изатка мртвачки покров, па оно што дању исплете, она ноћу пара. Ову персонификацију срца песник развија даље кроз целу песму, па замишљајући плетиљу и њено платно, схватамо да се ради о срцу које ствара песму.

Стварање је управо плетење и парање, оно укључује свесно и несвесно. То је разлог што су песничка дела тешко разумљива и што се на крају никад не могу дочитати. Песник жели да сазна шта се дешава током стварања и настајања, али у томе не успева. Све остаје једна велика загонетка, јер се све дешава на некој граници између јаве и сна. Управо на овој супротности, још од наслова, па до краја песме, песник доказује своју филозофију по којој се свако биће налази ухваћено у укрштању супротности и стално је у некој врсти борбене равнотеже. Хармонију, као виши вид људског постојања,човек може да доживи само ако се слију те супротности у јединствену целину, у овом случају – у песму.

У трећој строфи срце је кивно. Појачана емоција лирског субјекта, као и клетва упућена срцу, показују јасну намученост песника, који је сада уверен да у тајну постанка песме заћи неће.

Песма је изграђена на два поредбена мотива – срце и плетиља. Мотив срца дат је у градацији, јер се за срце каже најпре да је самохрано, па лудо и на крају кивно. А за плетиљу се каже да је неуморна плетисанка, па плетиља она стара и тешко схватљиво њено плетиво у које се песник не разуме. Та два поредбена мотива о срцу и плетиљи носе у себи идеју о самој песми, њеном смислу и вредности, јер они говоре о бићу песме и уметности уопште, па и човековом животу, јер се све то налази између јаве и сна, као две супротности које се укрштају. Јава је оно што се види и чулима опажа, стварност. Сан је оно невидљиво, оно што се замишља, измишља, сања. Сневати се може у сну, али и на јави. То је својствено обичним људима, а оно чиме су надарени песници и уметници, Лаза назива занос.

Песма је једноставна, кратка и има савршену форму. Ова песма својом формом и садржином представља новину за нашу писану поезију. Из ове песме избија сјај и хармоничност песничких слика и лепота израза. Испевана је у три строфе од по пет стихова (квинта, пентина). Већина стихова је од по осам слогова, мањи број има седам. При размештају ових стихова, Костић је градио тзв. каталетички стих, али је и њега Костић модификовао да би добио освежену и обогаћену музичко-мелодијску структуру. Избором речи, прављењем нових речи (кованица), мењањем значења речи, песник звуковно и ритмички дочарава садржај песме.

 

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s