СИНТАКСА – 8. разред

1. ТЕ ДВЕ РЕЧИ ПОЧЕШЕ ДОБИЈАТИ ОДСУТАН РИТАМ, КАО У СЛЕПЦА НА ВАШАРУ, И ОН КАО ДА САД ПРВИ ПУТ ОСЕТИ, СА СВОМ СНАГОМ НЕПОКОЛЕБЉИВОГ УВЕРЕЊА, ДА ЈЕ БОГАЉ И ПРОСЈАК. И НАЈЗАД ПРОСУШЕ СЕ ТИХЕ, КРУПНЕ ЦУЗЕ, КАО МАЈСКА КИША.

– ГЛЕ, ГЛЕ ТИ ЊЕГА! – РЕЧЕ БЛАГОЈЕ. – ЗБОГ ТАКЕ СИТНИЦЕ ПА ПЛАЧЕ!

Из датог одломка издвој:

а) именски предикат ___________________________________________________________

б) глаголски предикат __________________________________________________________

 

2. Одреди функцију (службу) подвучених реченичних чланова:

ПРОШЛИ СМО ПОРЕД ЦРКВЕ У ЛЕЛИЋУ. ОСТАЛИ СУ СЈАХАЛИ НА ОВОЈ НИЗБРДИЦИ. ГРАДАЦ ЈЕ У ОВОЈ КЛИСУРИ ТАКО ДИВАН ДА СЕ ЧОВЕКУ МИЛИ ДА ГА ПОСМАТРА.

а) У ЛЕЛИЋУ ______________ б) НА ОВОЈ НИЗБРДИЦИ _______________

в) ГРАДАЦ ________________ г) ЈЕ ТАКО ДИВАН ___________________

д) ЧОВЕКУ _________________ ђ) ГА _____________________________

 

3. Подвуци све зависне чланове именичких синтагми у одломку:

У ДАЉИНИ, СА ПЛАНИНСКИХ ОВРШАКА, РАЗЛИЈЕГАЛО СЕ ПО УЗНЕМИРЕНОЈ ЗИМСКОЈ НОЋИ СТУДЕНО ВИЈАЊЕ ВУКОВА, МИЈЕШАЈУЋИ СЕ СА УРЛИКОМ И ЛОМЉАВОМ ВЈЕТРОВА.

 

4. Одреди падеж и службу (функцију) следећих подвучених речи:

1. ДЕЦА СУ ЈЕЛА КОЛАЧА И ТОРТИ ДО МИЛЕ ВОЉЕ.

падеж _____________________служба __________________________. МЕСЕЦИМА СМО ЖАЛИЛИ ЗА ДИВНОМ ОСНОВНОМ ШКОЛОМ.

падеж ____________________ служба ____________________________

3. ПРЕД СВИМА САМ ПОХВАЉЕН ЗА МАРЉИВ РАД.

падеж ___________________ служба ____________________________

 

5. Подвуци све глаголске допуне и одредбе у одломку:

Пилипенда уздахну, одмахну главом, па захватив половиму, сасу га у врелу воду, па мјешајом проврти кашу. Јела донесе њеколико зрна соли и спусти их у лонац.

 

6. Подвуци зависне реченице, обележи их бројевима и одреди им врсту према значењу:

А ТО ГАЗДА СВЕ СЛУША И РАЗУМЕ ШТО ОНИ ГОВОРЕ. КАД УЈУТРУ СВАНЕ, ОНДА ГАЗДА ЗАПОВЕДИ ДА СВЕ ПСЕ ПОТУКУ, ЈЕР СУ ГА ИЗДАЛИ.

1. ___________________________  2. ____________________________

3. ___________________________  4. ____________________________

 7. Одреди врсту подвучених зависних реченица по значењу:

ХРБАТ ДРВЕТА ПРИСЛАЊА НА УВО И СЛУША, КАО КАДА ЉЕКАР СТАВИ СЛУШАЛИЦЕ НА ПЛУЋА БОЛЕСНИКА. ЊЕГОВА ЖЕНА ДУБРАВка ЋУТКЕ ПРИЛАЗИ, КАО ЦАРСКОМ ПРСТОЛУ, ДА МАЈСТОРА НЕ ОМЕТА. ЗНА ТАЧНО ШТА  МУ ЈЕ ПОТРЕБНО. МАЈСТОРОВА СОБА ЛИЧИ НА ПРВОБИТНУ БИБЛИЈСКУ СЛИКУ У КОЈОЈ СЕ МНОГО ТОГА НАЗИРЕ.

1. _______________________  2. _______________________________

3. __________________________ 4. ______________________________

 

8. У наредном одломку једном цртом подвуци придев у атрибутској, а са две црте у служби именског дела предиката:

РЕТКО САМ КАД ВИДЕО ТАКВУ МОМЧИНУ. БИО ЈЕ ВИСОК И ПЛЕЋАТ. ИСПОД МОКРЕ КОШУЉЕ ОД КУДЕЉЕ РЕЉЕФНО СУ СЕ ИСТИЦАЛЕ ЊЕГОВЕ СНАЖНЕ МИШИЦЕ. КОВРЏАВА БРАДА ПОКРИВАЛА ЈЕ ПОЛА ЊЕГОВОГ МУШКОГ ЛИЦА.

 

9. У наредним примерима подвуци реченичне чланове или чланове синтагми који су у напоредном односу, одреди тип напоредног односа, као и функцију коју ти напоредни чланови врше:

а) УЧТИВ, ОДМЕРЕН И ЕЛЕГАНТАН ГОСПОДИН ОДВЕО ЈЕ СВЕШТЕНИКА И ЖЕНУ У УПРАВНИЧКУ ЛОЖУ.

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

б) НАШИ ПРИЈАТЕЉИ НИСУ УЗЕЛИ ХОТЕЛСКУ СОБУ, НЕГО ПРЕНОЋИШТЕ КОД ПРИВАТНИКА.

____________________________________________________________

в) НАДАМ СЕ ДА ЋЕМО СЕ ВИДЕТИ У НЕСЕЉУ ИЛИ СРЕДУ.

_____________________________________________________________

10. С којим су прилошким значењем употребљене предлошко-падежне конструкције у следећим реченицама:

а) Због превелике гужве човек се повуче дубље у хлад.

____________________________________________________________

б) По равномерним ударцима препознајем тесарски рад мог ујака.

_____________________________________________________________

в) Понизно сунце дошло је до њених ногу.

_____________________________________________________________

г) И не гледајући пуно на пут, дечак изненада полете по лопту.

_____________________________________________________________

д) После одмора у вароши Радкерсбургу, Исакович поче да их ломи вежбама при ходу.

_____________________________________________________________

Advertisements

2 thoughts on “СИНТАКСА – 8. разред

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s