фонетика, акценат и стилска средства – 8. разред

1. Подвуци све безвучне сугласнике у пословици:

ТЕШКО  Ј Е  ПСЕТО  С  МАЧКОМ  И  КУРЈАКА  С  О В Ц О М  П ОМ И Р И Т И.

2. Које су три гласовне промене извршене у следћим речима:

а) ЗАДАЦИ  _________________, _______________, ________________;

б) ИШЧАШЕЊЕ _______________, ______________, _______________;

в) ИШАРАТИ ________________, _______________, _______________.

3. У следећим пословицама једном цртом подвуци речи у којима се извршила палатализација, а двема цртама оне у којима се извршила сибиларизација:

Боље је своје тециво, но големо туђе дариво.

Дужан кесе не веже.

Ко нема образа, не може га ни купити.

Лези без вечере, устаћеш без дуга.

Лепо одело, вечни живот.

У опорој љусци слатка језгра.

Нада држи и цара и сиромашка.

4. Речи: ПАСОШ, УХВАТИТИ, ВИСИБАБА, ЈАБУКА, КАМЕНЧИЋ, ОДБРАНА, ЛОГОРОВАТИ, САЛАТА разврстај на оне са:

а) силазним акцентом ____________________________________________________

б) узлазним акцентом ____________________________________________________

5. У следећим пословицама подвуци речи без акцента (ненаглашене речи):

а) ЛАКО ТИ ЈЕ БЕЗ ТОЈАГЕ ПРОЋИ КРОЗА СЕЛО У КОМ ПАСА НЕМА.

б) СВЕ СЕ ЗНАДЕ ШТА ЈЕ И КАКО ЈЕ: СВАКО ДЈЕЛО ДОЂЕ НА ВИДЈЕЛО.

6. Растави на слогове следеће речи:

МАНАСТИРСКИ, УОБРАЗИТИ, ДРХТАВИЦА, МЕДИЦИНСКИ, МАРЉИВОСТ.

7. Реченица која следи узета је из приповетке А. Исаковића.

Зејтињава мрља кајмака поче да провирује из боровнице, да се мешкољи и расте.

А. На линији напиши која је стилска фигура овде употребљена: _______________________________

Б. Уметничка служба (функција) тог стилског средства јесте да писац:

а) прикаже психичко стање изгладнелих бораца,

б) верно опише изглед кајмака,

в) изрази снажну опседнутост ликова глађу,

г) саопшти да је гладоваЊУ ДОШАО КРАЈ.

8. Сети се из које су песме следећи стихови:

Ја порезу започнем бројати/ а она на ме очима стријеља.

а) стихови су из песме ____________________________________________

б) Песму је испевао _______________________________

в) Подвучена стилска фигура зове се _______________________

г) јунак који “очима стријеља“ је __________________________________

9. “А ко беху они диви/који су те напред звали/ који су те ојачали/ који су ти крила дали“

а) Ови стихови су из песме _______________________

б) Писац је ____________________________________

в) Подвучени делови стихова чине стилску фигуру која се зове ___________________________

10. Песма Мирослава Антића Плава звезда почиње строфом:

“Иза шума, иза гора, иза река, уза мора/ жбуња, трава/ опет ноћас тебе чека нека чудна звезда плава..

Ту су у првим стиховима приказани бескрајан простор и неизмерне даљине. То је учињено помоћу следећих стваралачких поступака:

а) прецизним описивањем природних појава и просторних даљина;

б) дужинама акцентованих слогова и завршних самогласника;

в) дугим ређањем великих природних простора;

г) подсећањем на уобичајене почетке путописне и авантуристичке прозе;

д) инверзијом: потискивањем субјеката на крај дуге реченице.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s