Независне реченице – обнављање

 САСТАВНЕ РЕЧЕНИЦЕ

1. Од датих реченица направи причу додајући одговарајуће везнике, тако да је чине реченице у саставном напоредном односу:

Мина је ученица 8. разреда.                       _____________________________________________

Ђоле је ученик 8. разреда.                          _____________________________________________

Долазе заједно у школу.                             _____________________________________________

Гледали су се у школском дворишту.       _____________________________________________

Заљубили су се.                                           _____________________________________________

Мина није попустила у школи.                 _____________________________________________

Ђоле није добијао лоше оцене.                 _____________________________________________

Они се и даље воле.                                   _____________________________________________

2. Шта следи кад се деси радња наведених реченица? Настави их!

Јанко шутира лопту ____________________________________________________________.

Ђоле је пољубио Мину ___________________________________________________________.

Милош је Јовану повукао за кикице ___________________________________________________________.

Јабука је пала на Исакови главу __________________________________________________________.

Устао сам рано ____________________________________________________________.

3. Споји следеће половине реченица:

Нити иде                                                                                                     и желиш да их оствариш.

Сањаш слатке снове                                                                               сви му се живци напрегли.

У њему се распламсала дивовска снага                                                                 нити ће ти доћи.

Пада први снег                                                                                                    па ме сентиш гуши.

Ја сам денсер у души                                                                                              те прекрива брег.

4. Сети се рецепта свог омиљеног колача. Напиши га користећи саставне реченице:

____________________________________________________________

_____________________________________________________________

____________________________________________________________

5. Дефиниши независне реченице у саставном односу:

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

6. Који су најчешћи везници између саставних реченица?

___________________________________________________________

 РАСТАВНЕ РЕЧЕНИЦЕ

1. Два друга започињу тучу у дворишту. Нико не зна шта ће се десити, само се чују узвици:

– Мани, Марко, јали да оманем!

– Или ме удари, или да одмах паднем!

– Воља ти да се бијеш, воља ти да се кријеш.

– Било да се играш, било да бежиш.

Марко је стављен пред дилему. Мора да изабере једну од две понуђене радње, јер је само једна радња извршава. Дечаци добијају и савете, а ти подвуци онај део савета који би ти послушао:

– Или се помирите, или ћете бити кажњени.

– Воља вам пођите с нама, воља вам останите у дворишту.

– Било да кренете са нама, било да останете ту, ми идемо даље.

2. Користећи раставне реченице опишите своја размишљања у следећим ситуацијама:

а) добио си јединицу;

__________________________________________________________________________________________________________________________

б) изјављујеш љубав симпатији;

__________________________________________________________________________________________________________________________

в) убеђујеш друга да ти прода улазницу за утакмицу омиљеног тима.

__________________________________________________________________________________________________________________________

3.  Дефиниши независне реченице у раставном односу:

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

4. Који су најчешћи везници између раставних реченица?

___________________________________________________________

 СУПРОТНЕ РЕЧЕНИЦЕ

1. Ево једне приче из школске клупе:

Ива је фенси, а Лазар је обичан. Она се бави хип-хопом, а он иде на фолклор. Ива сваке недеље иде у позориште, али Лазар обично одлази у биоскоп. Не само што она прати тренутне трендове, него имају и различита интересовања. Није да се они не привлаче, већ су превише различити.

У каквом односу стоје реченице у овом тексту? Колико их има?

_____________________________________________________________

2. Заврши следеће реченице тако да буду у супротном односу:

Пустио бих ја њега, али

_________________________________________________________.

Боље ти је добити јединицу, него ____________________________________________________________.

Нисам му ја наредио, већ _________________________________________________________.

Ја сам добар друг, а ____________________________________________________________.

3. Наставите причу са препрекама:

Мина пише домаћи, а ја читам књигу.       (филм)

Ја читам књигу, али тата гледа филм.        (серија)

Тата гледа филм, а мама би гледала серију.    (град)

_____________________________________________________   (диско)

_____________________________________________________   (вечера)

____________________________________________________   (субота)

_____________________________________________________   (брат)

____________________________________________________   (мајка)…

4. Дефиниши независне реченице у супротном односу:

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

5. Који су најчешћи везници између супротних реченица?

____________________________________________________________

ИСКЉУЧНЕ РЕЧЕНИЦЕ

1. Ево једне приче из школског дворишта:

Сви се у школском дворишту смеју, једино Лука и Милош нешто озбиљно разговарају. Дечаци погледом прате своје симпатије, само Милош учи. Лука све зна, само му физика задаје проблеме. Зна све законе, једино да се не збуни.

Подвуци везнике између искључних реченица.

2. Спој половине раставних реченица:

Сву ћуте,                                                                                                            једино она једе пицу.

Сви једу торту,                                                                                                остали нису схватили.

Само је Ана научила,                                                                                  само је Соња закаснила.

Сви су отишли у град,                                                                  једино је Стефан остао код куће.

Сви су дошли на време,                                                                                          само Буба прича.

3. Настави започету причу користећи искључне реченице:

Сви су дошли на журку, само сам ја каснио. Сви су се средили, само сам ја дошао у фармеркама и патикама __________________________________________________________

__________________________________________________________.

4. Дефиниши независне реченице у искључном односу:

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

5. Који су најчешћи везници између искључних реченица?

____________________________________________________________

– ЗАКЉУЧНЕ РЕЧЕНИЦЕ

1. Повежи реченице:

Дођоше сви,                                                                                                              растераће кишу.

Дунуо је ветар,                                                                                               дакле можемо почети.

Пала је киша,                                                                                                   сигурно је почео час.

Звонило је,                                                                                                          биће родна година.

2. Попуни празнине тако да добијеш реченице у закључном односу:

Све смо научили, _______________________ добићемо петице.

Имаћемо више времена за дружење, ____________________ћемо организовати неку журку.

Бићемо успешни у свему, ____________________бићемо задовољни собом.

Ићи ћемо на књижевне вечери, __________________бићемо речитији.

3. Користећи закључне реченице напиши причу о свом највећем бламу или догађају са часа:

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Користећи закључне реченице изрази своје мишљење о:

љубави______________________________________________________

раду _____________________________________________________________

другарству _____________________________________________________________

моди _____________________________________________________________

новцу _____________________________________________________________

спорту _____________________________________________________________

5. Дефиниши независне реченице у закључном односу:

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

6. Који су најчешћи везници између закључних реченица?

____________________________________________________________

И сада мало помоћи! 🙂

саставне: И, ПА, ТЕ, НИ, НИТИ;                             → →

супротне: А, АЛИ…                                                     → ←

раставне: ИЛИ, ЈАЛИ, ВОЉА, БИЛО                  ‹  (као на раскрсници)

искључне: САМО, ЈЕДИНО, ОСИМ, СЕМ…

закључне: ПРЕМА ТОМЕ, ДАКЛЕ, СТОГА…  

Запамтите ове везнике, тако ћете једним ударцем више мува да ибујете – знаћете да се ради о независним реченицама, знаћете врсту независних реченица, а знаћете и да препознате те везнике када је захтев да се одреди врста речи. 🙂

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s