1. група
1. Подели сложену реченицу на просте, обележи их бројевима и одреди однос између њих:
Са једног краја ливаде појави се шарени лептир, а са другог краја полете њему у сусрет плави лептир и убрзо се нађоше на средини ливаде.
2. Одреди службу(функцију)речи у реченици:
Он баци на земљу капу с поклонима и као луд погледа ме.
ОН __________ БАЦИ ____________ НА ЗЕМЉУ ______________
КАПУ_________ С ПОКЛОНИМА __________ КАО ЛУД _______________
ПОГЛЕДА __________________ МЕ __________________
3. Подвуци све речи у облику акузатива:
Увек сам га гледао како лагано корача истим прашњавим путем према оном старом приградском насељу у коме је живела његова породица.
4. Препиши правилно писаним словима следећу реченицу:
РАДОСАН САМ ШТО ЋЕ НАШЕ ОДЕЛЕЊЕ ИЋИ НА ЕСКУРЗИЈУ С УЧЕНИЦИМА ЋИЋЕВАЧКЕ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ ДОСИТЕЈ ОБРАДОВИЋ
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
5. У облицима компаратива придева ВИСОК, ЈАК, ТИХ извршена је гласовна промена:
а) јотовање б) сибиларизација в) палатализација
6. Напиши које су гласовне промене извршене у речи ИСПИТИВАЊЕ:
________________________________________________________
________________________________________________________
7. Јутрос је стигао с пута, а већ у подне био је у школи са ђацима.
Напиши у ком су падежу подвучени облици именица:
ПУТА _____________ ШКОЛИ ___________ ЂАЦИМА _______________
8. Напиши присвојне придеве од именица:
Новица ________ Јелица _________краљица __________________
Која гласовна промена се дешава ? ______________________________________________
9. Напиши датив јед. следећих именица:
комшика _____________ Анка __________ Олга __________________
Од које гласовне промене се одступа? ______________________________________________
10. Одреди падеж подвучених речи:
У нашој библиотеци нема свих књига које су нам потребне.
нашој библиотеци _______свих књига _______ нам ____________
2. ГРУПА
1. Подели сложену реченицу на просте, обележи их бројевима и одреди однос између њих:
Посвуда штрчи каква висока влат, чије се свиленкасто стабаоце пресијава у сунчаној светлости, а ваздух над травом је миран и угрејан.
2. Одреди службу и падеж подвучених речи:
ПСЕТО СЕ ПРИБИ УЗ ЊЕГА,ОН МУ ПОЛОЖИ РУКУ НА ЛЕЂА И СТАДЕ ДА ГА МИЛУЈЕ ПО КРАТКОЈ КУДРАВОЈ ДЛАЦИ.
псето ____________, ___________ уз њега ___________, ____________
руку ___________, ____________ на леђа __________, _________, краткој ______________, __________________
3. Три вокала испред којих се може наћи резултат палатализације гласова к,г,х су:
а) е, и, а
б) е, и, у
в) е, и, о
4. У датој реченици подвуци логички субјекат: Те јесени кад је ушла аустријска војска у Босну било је доста ага који су остали без трећине.
5. У наведеној реченици подвуци неправи објекат:
Весна је прочитала књигу и вратила другарици.
6. Заокружи слово испред правилно подвучене творбене основе речи:
а) ПАЛАЧИНКАРА б) ПАЛАЧИНКАРА
в) ПАЛАЧИНКАРА г) ПАЛАЧИНКАРА
7. Подвуци све речи у облику датива:
Увек сам га гледао како лагано корача истим прашњавим путем према оном старом приградском насељу у коме је живела његова породица.
8. Подвуци речи у којима је извршена палатализација:
ПОТОЧИЋ, ЧЕКИЋ, КЉУЧИЋ, КРУЖИЋ, ЈЕЖИЋ, КОВЧЕЖИЋ, ДЕЧАЧИЋ.
9. У следећој реченици подвуци речи у чијој промени се врши јотовање:
Љути кочијаш грубо шиба мршаво коњче, а оно уз брег вуче голем терет и храмље – већ одавно га мори глад.
10. Одреди врсту речи у реченици:
Шумски патуљак радосно се насмеја, јер му нико други лепшег дара није поклонио.
шумски-___________патуљак-______________радосно-____________ се-_______________ насмеја-_____________ јер-_______________
му-______________ нико-_______________други-______________ лепшег-____________дара-________________ није-______________
поклонио- ________________
Не знам шта где сада има, оно што сам сматрала интереснтим, линковала сам на блогу, имаш у тулбару десно.
Драга Сара, надам се да ти је ово што имам помогло. Ако секолеге јаве са неким новим, објавићу…