Објекат – прави и неправи

У мојој старој граматици уз лекцију о објекту стајала је слика дечака, који удара мачку, али је ја никад нисам повезивала са објектом, већ са насиљем.  😦

Моји ђаци кажу да код мене сви примери имају везе са храном, па ћу сада, иако сам опседнута реченицом Волим чоколаду 🙂 а трпимо због те моје љубави и она, и ја 🙂 изабрати другачији пример. 🙂

imagesАна удара лопту.

шта се ради?  удара – предикат

кога? шта? удара – ЛОПТУ

imagesАна – субјекат (врши радњу)

                        лопту – објекат (трпи радњу)преузимање

Дакле, објекат ,,трпи“ радњу коју субјекат врши.

Објекат је предиктов додатак, па се добија на питање упућено предикату. Најчешћа питања су:

КОГА? ШТА?  за прави објекат или

КОМЕ? ЧЕМУ? за неправи објекат

Постоје две врсте објеката:

1. Прави објекат:

а) акузатив без предлога

– добија се на питање КОГА, ШТА?

Волим мајку. Љубим сестру. Купујем патике.

ПАЗИ!!!

Заклања ми поглед на град. (КОГА? ШТА? – на град)

ГРАД је неправи објекат, јесте у акузативу, али има предлог!

б) деони генитив – КОГА, ЧЕГА?

Мама, додај ми воде. Дај ми сока.

ПАЗИ!!!

Само деони генитив који може да се замени акузативом без предлога је ПРАВИ ОБЈЕКАТ:

Мама, додај ми воде. – Мама, додај ми воду.

 Дај ми сока. –  Дај ми сок.

2. НЕПРАВИ ОБЈЕКАТ

– добија се на питање КОМЕ? ЧЕМУ?

Купићу мајци брош. Идем фризеру.

 

 

28 thoughts on “Објекат – прави и неправи

  1. Molim Vas, možete li mi pojasniti sledeće. U rečenicama „Napili smo se mleka“ i „Najeli smo se kolača“ koju službu imaju reči „mleka“ i „kolača“? Ja mislim da je pravi objekat. Da li sam u pravu? Hvala.

      • Poštovana, pogrešili ste u svom odgovoru. Ovo nije pravi objekat, jer se ne može zameniti akuzativom bez predloga. Ne možemo reći: Napili smo se mlekO i najeli smo se kolačE, pa je ovo nepravi objekat. Srdačan pozdrav!

      • Поштована,
        Деони генитив ЈЕСТЕ прави објекат, и ово јесте прави објекат. Ваше правило замењивања је одчино, али применљиво на акузатив и истовремено доказ да у језику увек има одступања.

      • Poštovana, pročitajte još jednom tačku 424. u Stanojčićevoj Gramatici. Tamo piše: „Važno je ne gubiti iz vida da se kod obe varijante pravog objekta radi o prelaznim glagolima i da se uz sve te glagole upotrebljava i oblik akuzativa; ako se pak radi o nepravom objektu u obliku genitiva, akuzativ se ne može upotrebiti; uporedi razliku između piti vode/vodu i napiti se vode/*vodu.“ Dakle, partitivni genitiv se javlja i u nepravom objektu i to je uvek slučaj kad se ne može zameniti oblikom akuzativa bez predloga. To nisam ja izmislila, to je pravilo.

      • Кад вам неко каже да грешите, реците му хвала, а кад је неко упоран у том уверавању упркос вашој почетној неотворености, кажите тој особи два пута ХВАЛА! Дакле, поштована Милице, хвала што сте били упорни и скренули ми пажњу на ову грешку. Да смешка буде већа, испитно питање ми из синтаксе ми је било Објекат. И није ме срамота да кажем, тек сад пошто сам позвала и колегиницу ,,Знање није баук“ у помоћ, јасан ми је објекат. Ажурираћу текст и надам се да ми не замерате почетну тврдоглавост. Хвала што сте били упорни! ХВАЛА! ХВАЛА!

Оставите одговор

