Латиница – кад и колико?

Које је службено писмо румунског језика? Латиница. А да ли знате да су до 14. века писали ћирилицом? Рећи ће многи – па шта?! Па, ништа, сем што данас Руминима треба да уче страорумунски као што ми учимо старословенски, чак и више труда, да би могли да прочитају своје старе рукописне књиге.

Некада смо ћирилицу учили у 1. разреду, увежбавали у 2, па се тек онда сретали са латиничним писмом у 3. разреду када смо потпуно савладали једно и то основно писмо, па смо могли без мешања словних знакова да усвојимо и друго. Данас се латиници деца уче већ у 2. разреду када још нису ,,исписали“ ћирилицу и када су неминовно изложени утицају латинице, јер многи родитељи немају времена да упозоравају децу да је и на рачунару могуће користити ћирилицу, или немају ни жељу, ни могућност да набаве или направе ћириличну тастатуру (ја сам својевремно лепила ћирилична слова колаж папиром), а можда немају ни свест о потреби неговања националног писма.

У реду, слажем се, мада нерадо, да можемо да читамо латиницом написан текст што не значи да треба да се инсистира на употреби латиничног писма. Више пута сам писала о ИСО стандарду за српски језик (ћирилично писмо – проверите на Гугл преводиоцу), па нећу опет! 

Сад се само питам треба ли деца већ у 2. разреду да уче латиницу, коју неминовно већ знају. Онда је питање, ако смо их већ описменили, да ли то значи да треба инсистирати на редовном писању латиницом? Зар службени језик у Србији није српски и ћирилично писмо? Научили, проверили и готово… Свакако ће је користити – мобилни, интернет, Фејсбук! Зашто инсистирати на другом писму?! 

Довољно је да једна генерација само прескочи ћирилицу и ето нам ,,румунског“ сценарија! Нећемо моћи да читамо ни данашње ћириличне текстове, а камо ли средњовековне.

А, па да, лако ћемо решити – пресловљавање и готово! Да, али ко ће онда схватити између осталог лепоту Мирослављевог јеванђеља, делића не само српске, већ светске културне баштине?! 

miroslavljevo-jevandjelje

4 thoughts on “Латиница – кад и колико?

  1. Poučno, da. I svi će se složiti ali malo ko će insistirati na ćirilici. Evo, prva ja. Uvijek pišem ćirilicom ali kad je računar u pitanju, uglavnom je to latinica, brže kucam, iako znam da je to nikakvo opravdanje. Ali, ipak, podržavam ćirilicu i, realno, ljepše izgleda od latinice.

    • Ја сам себи дозволила латиницу само у укрштеницама, као рачунам ако и погрешим, неће веровати да сам ја, јер је писано латиницом 🙂 Искрено, као наставнику српског језика, недопустиво ми је да пишем ћирилицом, па и кад кренем, није тешко, само један клик и пишем ћирилицом… Није тешко, само мало воље и труда, после пређе у навику. 🙂

  2. Диван и поучан чланак.Св вл Николај Србски лепо нам је оставио у аманет да ћирилица је Света ! Честитам!

  3. Повратни пинг: Латиница – кад и колико? | свашталиште

Оставите одговор

