Пробни тест из српског, 2016.

Најпре сам мислила да ћутим, коме је још стало, али неки ђаволак ми не да мира. Пре него што Министарство почне да слави успешност ученика на пробном тесту из српског, осећам потребу да појасним – тест је био такве тежине да је сваки ученик са прелазном оценом могао да га скоро у потпуности реши, дакле за ,,двојкаше“.

И није страшно што је тест био лак, већ то што ће већина ученика имати утисак да много знају, а реално знање је на основом нивоу! Искрено, већину питања из овог теста наставници не постављају ни за основни ниво или најпростије речено ако ученик треба да препозна врсту речи, не указујемо му на очигледан одговор (осим ако ради по ИОП-у), а у питању бр. 7 управо је тако – упућивање на одговор, јер је постављено питање мање захтевно од оваквог: У следећим стиховима подвуци заменице.

Питам се зашто не стављамо пред децу праве проблеме, зашто их уљуљкавамо и чинимо неспособнима?! Коме је то у интересу? А ако не треба да познају граматику, зашто се онда тиме бавимо? Зашто програми нису прерађени? Шта глумимо целе године, тј. свих 8 година обавезног школовања?! А где су тек питања из Вештине читања, области најслабијих постигнућа? А попуњавање образаца или читање нелинеарног текста? Зар то нису функционална знања? Где су у овом тесту? Па, ту треба нешто сами да напишу, а пошто нисмо сигурни да то већина ученика зна, боље да избегнемо то искушење! Ех…

Не желим ни да мислим о другом сценарију – сад лак тест, следећи тежак, па наставници нису лепо оценили …

Ја сам један од оних наставника српског којима се свиђа концепт питања за завршни актуелан последњих неколико година (бар за српски) – усресређеност на функционално знање, а не на бубање. Чему бубање  нпр. значења падежа, ако ученици са говорног подручја где ја живим и даље кажу Идем у Нишу!?

Међутим, истовремено са овим новим концептом, дошло је и до снижавања захтева, па смо од поништавања непотпуних одговора, стигли до упутства за прегледање које каже да се призна одговор изречен у било ком облику, ако указује на тачно решење. И не говорим само о правопису типа тачан је одговор вук караџић, ако се изричито не тражи правописна тачност?! Молим вас, ако ученик, који више не мора да уђе у школу, не зна да напише име и презиме правописно тачно, па о чему онда треба да причамо ако говоримо о познавању српског језика? Или можда не треба да зна стандардни језик, јер то води дестандардизацији, и не треба ништа да зна о Нушићу, Домановићу, Вуку… генерацијама српских интелектуалаца, који су креирали српску историју?

Ове године деца су масовно прескакала питања у којима је текст био дуг, јер их је мрзело да читају! Десило се и да је у овогодишњем пробном тесту за питање из књижевности (20. питање) дат текст целе песме, замислите ЦЕЛА СТРАНА – и ко то да чита?! И деца су прескакала оваква питања! Успут, овакво цитирање песме било је непотребно, јер се није радило о Вештини читања, већ питању из Књижевности, дакле о знању стеченом у претходним разредима.

Закључујем да се и даље бавимо козметиком, а не суштином!

Да је процес лечења почео, имали бисмо програме усаглашене са стандардима, нови модел рада (можда модуларни), родитеље свесне да се деца за овај тип тестирања не могу спремити за месец дана, чак иако желе да приватним часовима умире савест и пребаце одговорност на наставнике, имали бисмо наставнике који виде јасну добробит свог залагања у очувању интересовања или макар симпатија деце за сопствени матерњи језик који трпи све друштвене фрустрације и ,,инглишленгвиџ“ нападе, и имали бисмо децу уверену да знање прави разлику!

Овако, привид стварности и даље је наша стварност! 😦

Тест преузет са Зелене учионице, 26. 4. 2016. у 22:30 → pzi-srec5a1enje

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s